Stupeň štúdia: 1.
Ročník: 3.
Povinne voliteľný predmet

Cieľom predmetu je objasniť študentom myšlienky, poznatky a skúsenosti priekopníkov, ktorí utvárali podobu manažmentu. Obsahom predmetu je prehľad vzniku a vývoja manažmentu počnúc jeho historickým základom až po súčasné manažérske teórie a modely aplikovateľné v podnikovej praxi. Poskytuje pohľady a prínosy renomovaných manažérov a priekopníkov pre rozvoj manažmentu.

Stručná osnova predmetu

  • Manažment ako veda, teória a prax.
  • Vedecké poznanie v súčasnej manažérskej teórii a praxi.
  • Klasické teórie manažmentu. Základy vedeckého a administratívneho riadenia. Byrokratický model. Baťov systém manažmentu.
  • Neoklasické teórie manažmentu. Psychologické a sociálne teórie.
  • Moderné teórie manažmentu. Pragmatický a empirický prístup v manažmente.
  • Európsky a americký manažment. Japonský systém manažmentu. Ouchiho Teória Z.
  • Názorové prúdy v oblasti strategického manažmentu (Ansoff, Mintzberg, Porter).
  • Neoklasické a alternatívne teórie podniku. Manažérsky a behavioristický prístup v manažmente.
  • Baumollov model. Williamsonov model. Marrisov model. Model zamestnaneckého podniku.
  • Simonov model. Doylov model zón.
  • Súčasné trendy v teórii a praxi manažmentu. Informatizácia spoločnosti.
  • Nové trendy rozvoja a využívania ľudských zdrojov, zmeny v prístupe k vedeniu ľudí.
  • Zvyšovanie hospodárnosti, efektívnosti a výkonnosti s dôrazom na pridanú hodnotu podniku. Prezentácia semestrálnych zadaní.